wtorek, 5 lipca 2011

Google Analytics - otwórz oczy, analizuj, wyciągaj wnioski...

„Jeżeli czegoś nie można zmierzyć, to nie można tego ulepszyć...”
Lord Kelvin (Wiliam Thomas)

Powyższy cytat ostatnio bardzo często pojawia się w Internecie w odniesieniu do usług IT. W e-commerce mierzenie wielu wskaźników ma szczególne znaczenie. Bardzo ciężko jest podjąć jakąkolwiek decyzję (marketingową, rozwoju, produktową) jeżeli nie wiemy jacy klienci odwiedzają nasz sklep, skąd są źródła odwiedzin, jak długo potencjalni klienci spędzili czas na naszej stronie i w którym miejscu ją opuścili.
Jest wiele narzędzi, dzięki którym możemy mierzyć ruch na stronach internetowych. Jednym z nich jest Google Analytics


Jest to internetowa platforma do analizy statystyk na stronach internetowych udostępniona przez Google. Usługa ta jest praktycznie darmowa (zalecamy zapoznanie się regulaminem, ponieważ jeżeli ilość wejść na stronę jest wyższa niż 5000000 w miesiącu Google może wystawić nam rachunek).
Narzędzie to pozwala nam badać m.in.:
  • generowanie około 80 rodzajów raportów związanych z zbieraniem danych dotyczących ruchu internetowego, wskaźników konwersji i ROI;
  • możliwość tworzenia segmentów użytkowników według źródła ruchu lub zachowania w serwisie;
  • eksportowanie raportów w kilku formatach (m.in. CSV oraz XML);
  • łatwe integrowanie konta z kontami AdWords (reklamy Google);
  • integracja z aplikacjami e-commerce;
  • dostępność API, pozwalająca na integrację z zewnętrznymi rozwiązaniami.
Jedną z wielu funkcji jest geograficzna wizualizacja miejsc, z których wchodzono na naszą stronę:


Postaramy się w przejrzysty sposób przedstawić instalację Google Analytics w sklepie nopCommerce.

Utworzenie konta Google Analytics.

W celu korzystania z Analytics musimy posiadać konto w Google. Możemy je zarejestrować tutaj.
Możemy także założyć sobie konto Gmail, które również może posłużyć do logowania do pozostałych usług Google, można to zrobić tutaj.

Następnie wchodzimy na stronę logowania Google Anaytics (link) i logujemy się.

Postępujemy zgodnie z kreatorem:

Uzupełniamy dane dotyczące strony:

Uzupełniamy dane dotyczące osoby odpowiedzialnej za Konto:

Akceptujemy warunki (po wcześniejszym zapoznaniem się z nimi J):

Kopiujemy otrzymany kod do notatnika (przechodzimy do następnego punktu – Instalacja w Sklepie):

Uwaga: Należy zwrócić uwagę w którym miejscu Google „zaleca” umieszczenie skryptu (patrz powyżej), mamy dwie opcje przed tagiem zamknięcia </head> lub </body> - taką opcje wybieramy w sklepie.


Instalacja w Sklepie

Logujemy się do panelu administracyjnego oraz wybieramy z menu „Konfiguracja” -> „Ustawienia Globalne” a następnie zakładkę „Google Analytics”. Uzupełniamy dane, które wcześniej otrzymaliśmy ze strony Google, zapisujemy i gotowe!

Cała procedura powinna nam zająć nie więcej niż 10 min. Korzyści płynące z używania tego narzędzia można mierzyć już w konkretnych „złotówkach”, dlatego nie zamykajmy się na takie rozwiązania i nie bójmy się z nich korzystać.

Powodzenia!


5 komentarzy:

  1. Wdrożenie analityki jest niezwykle ważne tak samo praktycznie jak systemów płatniczych w sklepie internetowym. U mnie w sklepie mam wdrożone płatności od https://www.cashbill.pl i jak do tej pory wszystko działa znakomicie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Google Analytics jest bardzo przydatnym narzędziem, które możemy wykorzystać w różnoraki sposób przy prowadzeniu własnego biznesu w internecie. Warto jest również korzystać z innych nowoczesnych rozwiązań. Może to być np. wdrożenie dedykowanego oprogramowania stworzonego dla biznesu - https://craftware.pl/. Dzięki niemu możemy np. zautomatyzować działania marketingowe, poprawić obsługę klienta w sklepie internetowym lub zwiększyć sprzedaż.

    OdpowiedzUsuń
  3. W zręcznym posługiwaniu się narzędziami stworzonymi dla IT z pewnością pomaga znajomość j. angielskiego. Przydaje się ona np. przy czytaniu obszernych dokumentacji technicznych. Z tego powodu warto jest sobie przyswoić pewne zwroty branżowe, które są używane w środowisku IT - https://lincoln.edu.pl/warszawa/blog/25-angielskich-zwrotow-zwiazanych-z-it/. Osoby pracujące w IT często posługują się specyficznym słownictwem i dlatego powinno się dobrze dobrze znać przynajmniej podstawowe terminy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie narzędzia bardzo przydają się podczas realizowania różnych działań marketingowych, które mają wpływ na wielkość sprzedaży. Oprócz takich narzędzi można też skorzystać z dedykowanego oprogramowania dla firm np. https://www.connecto.pl/oprogramowanie-dla-firm-uslugowych/. Takie aplikacje są bardzo skuteczne w tworzeniu indywidualnych strategii sprzedażowych. W ich planowaniu wykorzystać można wszystkie etapy procesu sprzedażowego - od początkowego pozyskania klienta aż po wystawienie faktury. Niewątpliwie warto jest mieć na uwadze takie nowoczesne rozwiązania.

    OdpowiedzUsuń
  5. Do prowadzenia mojego biznesu w internecie używam wielu przydatnych narzędzi. Jednym z nich jest system Push Ad, dzięki któremu jestem w stanie prowadzić efektywne kampanie marketingowe. System ma wiele funkcjonalności https://push-ad.com/pl/funkcjonalnosci/ i pozwala mi samodzielnie projektować np. banery reklamowe w sklepie bez posiadania odpowiedniej wiedzy programistycznej. System pomógł mi znacznie zwiększyć ilość konwersji takich jak sprzedaż, czy zapisy na newsletter.

    OdpowiedzUsuń